Štampaj Štampaj

Pošalji prijatelju

28. 02. 2012

Dekonstrukcija mode

Koji putem ide moda?

Dekonstrukcija je podjednako konflikt mišljenja, uticaj sredine, istovremno doza primitivizma, ali i elitizma, te samim tim čudna jedna kontroverzna doktrina, koja je prvo zarazila književnost u analizi iste 60-tih godina prošlog veka od strane francuskog filozofa Derida-e ili Deride (kako Vam volja ili kako Vam lakše). Dekonstrukcija bi u svom lingvističko didaktičkom smislu značila i više mišljenja na određenu temu odjednom, pa samim tim i jedan svojevrstan način “dozvole” da svako ima pravo na mišljenje sa ili bez osnova.

Ta ista dekonstrukcija “zarazila” je modu 90-tih godina prošlog veka na vrlo sličan način analizirajući, u gore pomenutom kontroverznom smislu, modu iz nivoa njene bazne estetike, uniseks komada i eklektike, kako frome tako i tkanine. To bi značilo da se moda predala mišljenjima i potrebama sredine u kojoj se razvijala i ušla u konflikt sa samom sobom. Ipak, ruku na srce, bilo je kao i u svakom konfliktu pobednika i pobeđenih. Kojih više, nikada nećemo saznati do kraja, jer su ti podaci nedostupni toj istoj sredini, odnosno javnosti. Nažalost ili za sada.

Da bi shvatili ovu pojavu u modi, treba nam nekog predznanja (zvuči neverovatno, zar ne?) o modi i njenim teorijama koje su se primenjivale u praksi i primeni dekosntrukcije. Postoji nekoliko pravaca o kojima bi se dalo razmišljati, ali svakako da je najbolje potražiti prapočetke u samom kontekstu mode, koja je iz elitarizma prešla u populizam. Samim tim postala je maćeha ljudima bez stila, a mnogima samo loša majka na putu samoproklamovanih modnih trendsetera i “poznavaoca”.

To je dovelo do toga, da je moda u konzumističkom smislu postala dostupna svima. Zato ne čudi ni najmanje da, naprimer, Chanel sako možete, poput Zabavnika kupiti u uzrastima od 7 do 77 godina, za cenu  u rasponu (koja i nije poput Zabavnika ) od 7 do 7777 eura. Kada smo to ustanovili onda smo se u sledećoj fazi bacili na to da je isti Chanel sako dobio lance i katance, da je ukrasni šujtaš zamenjen PVC trakom. Prvo po ceni od 7777 (u interpretaciji originalnog brenda, koji pokušavao da se distancira od vulgarnih kopija), a u kasnijoj fazi i za 7 pa i 6.99 eura (u istim tim vulgarnim kopijama). Možda vam je sad jasna ta kontradiktornost. Ako nije, onda idemo dalje. Tu je nastala sledeća faza - da je Chanel estetika dostupna i u uniseks formi, pa je onda izjava blaženopočivše Coco, da lepa haljina čini da gledaju vas, a obrnut slučaj da gledaju haljinu, bila instant primenjena i na muškarce, koji još uvek nisu nosili haljine. I na kraju finalni udarac koji bio i smrtonosan, a to je se borba nastavila na polju forme i tkanine gde bi se dalo napisati minimum 10. 000 karaktera. A server nije dužan da to trpi.

Dodao bih i to, da se pominjući Chanel, poslužih metaforom brenda koji je široko poznat svima vama koji se nađete u čitanju ovog teksta, bez lične konfrontacije ili potrebe da razlažem na proste činioce. I brendu koji je u svojoj osnovnoj estetici itekako imao elemente muške estetike, ma kako se činilo da ovim bogohulim.

Dalo bi se pričati i pisati na ovu temu, jer ne znam koji je tačan glagol radnej koji bi se primenio na blog? Možda ova moja izjava bude i srušila moj, biću neumereno egocentričan, autoritet. No, neka se ruši, pričamo o dekonstrukciji zar ne?
Ali, desilo se jedno ali, pa se moda vraća u neke svoje početke u kontekstu kako prezentacije, tako i estetike u potrebi da se izgleda vrati na pravi put, Kako sam to shvatio? Relativno, nećete verovati, lako.

Naime, Lagerfeld koji je “kumovao” brojnim inovacijama u modi i radu u istoj, koji i u svojim “zvaničnim” 70-tim godinama neumorno kreira, me nekako uverio da se stvari menjaju. Kolekcija Chanel Paris -  Bombay izgleda ide u prilog teoriji da je spoj zanatsva i klijenta koji u sebi imaju zajednički prefiks  - elitarno ili elitizam konačno kreće u odlučujuću bitku da dekonstruišu dekonstrukciju.

Vremešni dizajner je u apsolutnoj raskoši koja je spojila indijske mangnate i druge belosvetske goste za dekadentno dekorisanim stolom koji je odisao luksuzom, opčinio inspiracijom Indijom i umećem zanatlija koji su brilijantno uradili svoj posao. Dakle vreme je da se iz reči dekonstrukcija izgubi “de”. A dokle će nas to dovesti? Videćemo. Moda je uvek zabavna.


Preporučujemo

foto

15. 08. 18

Virgil Abloh u saradnji sa Nike-om i Serenom Williams

Šampionka tenisa će ove godine nositi Ablohove kreacije na US Open turniru koji počinje 27. avgusta i predstaviti novu liniju po prvi put.

foto

10. 07. 18

Čarobna revija Dolce & Gabbana

Ovakvu reviju još niste videli!

Search